Spelschema Kransar och Bröd

Här är ett ungefärligt spelschema för att underlätta för alla. Detta spelschema tar både upp saker som händer off-lajv och saker som händer under själva lajvet.

Fredag

Inför lajvet, off-lajv:

  • Ca 15 – 18 – Incheck. Man kommer till lajvet, får veta var man kan bo, ställer i ordning sin packning, börjar byta om och så vidare.
  • 18-18:45: Obligatoriskt informationsmöte. Alla träffas på värdshuset och arrangörerna berättar vad man behöver veta, går igenom regler och presenterar viktiga personer. Man kan ställa frågor till arrangörerna.
  • 19:00-19:30: Flytande lajvstart, det vill säga att om man går omkring i byn så börjar man lajva allt eftersom, men har förståelse för de som fortfarande fixar med packning eller kläder. Man är diskret om man är off.
  • 19:30: Lajvet är igång. Det är fortfarande OK att vara off inuti egna hus eller tält.

Lajvhändelser på fredagen:

19:30 – ca 20: Familjer gör sig i ordning inför Kransafton. Man tvättar ungarna bakom öronen, tar på sig sina näst bästa kläder, kammar skägget, plockar blommor att lägga vid minnesplatsen och så vidare. De som är intresserade av att hitta en kärlek under de följande festligheterna knyter ett grönt band om sin överarm eller som ett pannband/diadem. Det gröna bandet är offlajv till för att hitta andra spelare som också är intresserade av att spela på romantik, men det finns också inlajv vilket gör att andra kan se och diskutera vilka som ”bär grönt”. OBS: ÄVEN OM NÅGON BÄR GRÖNT MÅSTE DU ÄNDÅ VARA LYHÖRD OCH KOLLA AV MED DIN MOTSPELARE VAD HEN VILL SPELA PÅ.

Ca 20, skymning: Byn samlas vid kyrkan inför minnespredikan. Prästen ringer i klockan vid lämpligt tillfälle och välkomnar när folk stiger in i kyrkan. Kort predikan om byn och de som lämnat jordelivet. De flesta lämnar kyrkan: i kyrkan får den äldsta från varje familj en nypa frön från prästen, sedan utanför kyrkan får resten av familjen sina frön från familjemedlemmens. Alla går tillsammans till minnesplatsen där ljus (obs, LED-ljus) och blommor eller annat pynt lämnas i en behållare med sand och fröna strös/sås/petas ned i marken. Man är tysta eller småpratar tillsammans en liten stund och minns de som dött, sedan går alla tillbaka till byn.

Ca 21:00: Kransaftonmål på värdshuset för de som vill. Det är tradition att man berättar historier om sina döda släktingar och vilka upptåg, bravader eller spektakel de ställde till med när de levde, ofta skryter man förstås om sin egen släkt. Man berättar också historier om vad som hänt i byn i allmänhet. Man brukar skåla för de döda och för de levande. Under kvällen spanar man in lämpliga möjligheter till förbund eller flirt inför morgondagen.

Värdshuset stänger servering ungefär 22:30.

Under natten till lördagen börjar leken “Kubbegubben” (se sidan med lekar och tävlingar).

Lördag

Inga särskilda off-händelser är planerade för lördagen.

Lajvhändelser på lördagen:

Under hela dagen håller man på med diverse lekar och tävlingar. Man tävlar framför allt för tävlingens skull, men det är förstås också ett tillfälle att visa upp sig. Vinnare i de olika tävlingarna får flätade band som man t.ex. kan nåla fast på axeln eller binda om handleden. Den som samlat flest vinnarband under dagen får ett pris på kvällen som kan variera från år till år, men oftast är det något som en bägare, ett halsband eller kanske en sällsynt krydda – något ovanligt i byn, men inte nödvändigtvis oerhört värdefullt.

Du kan läsa mer om tävlingarna på sidan med lekar och tävlingar.

De som är intresserade av att försöka hitta en kärlekskamrat tillverkar under dagen en krans (helst med blommor, men de kan vara svåra att hitta). Man tar på sig sin krans på kvällen, och under kvällen hittar man ett tillfälle att erbjuda sin krans till den man hoppas ska ta emot den. En del som är för blyga för att räcka över kransen direkt försöker lägga den där den uppvaktade ska hitta den, men det kan ju förstås gå galet också. Om paret byter kransar med varandra är det tecken på att de är intresserade av varandra, men det är inte lika ”skrivet i sten” som en förlovning. Det händer förstås att kransen inte tas emot, eller att den man är kär i redan tackat ja till någon annan, eller … nå, det kan sluta mer eller mindre lyckligt.

Ca 08:00 – 09:00: Morgonmål serveras på värdshuset till de som vill betala för det.

Gryning till ca 10:00: Man ägnar morgonen åt att förbereda sig inför tävlingarna och festligheterna. Man städar och pyntar sina hus och gårdar, vädrar och lagar finkläderna, handlar hos gårdfarihandlarna som brukar besöka festligheterna, skvallrar med och om sina bekanta och så vidare. Fortfarande så bär de som är intresserade av att finna sig en kärlek ett grönt band om arm eller huvud. Kubbegubben börjar vandra runt på besök.

Ca 10:00: Första tävlingen, finaste gården/ytterdörren. En utvald domarkommitté spatserar runt byn och inspekterar alla bidrag. Vinnare annonseras till lunch.

Ca 10:00 – 12:00: Hantverkstävling. Utvalda hantverk ställs ut för bedömning på bytorget. Samma domarkommitté tittar på hantverken, provsmakar eventuella bakverk eller liknande. Många passar på att titta på varandras hantverk – vem vet, det kanske finns tips att få eller något att köpa? Vinnare annonseras till lunch.

Ca 12:00 – 15:00: Lunch serveras på värdshuset till de som vill betala för det. Vinnare av hantverkstävlingen och huspyntartävlingen utropas och får sina pris.

Ca 18:00: Kubbegubben kallas hem och det avslöjas vilken familj som är fast med den (och alltså har förlorat leken). Man börjar göra sig i ordning inför kvällens festligheter och ta på sig sina finaste kläder och smycken.

Ca 19:00: Festligheterna börjar på värdshuset. Man börjar med att prästen säger några korta ord om dagen och hur man hoppas kvällen ska fortsätta. Sedan brukar Grötgerd och Asgeir, värdshusägarna, presentera festmåltiden. En del av måltiden serveras med hjälp av familjen som förlorat Kubbegubbe, som måste servera resten av byn och säga att: ”Kubbegubben hälsar och tackar”. Det presenteras vem som vunnit flest band under dagen (se sidan med lekar och tävlingar).

Festen fortsätter med mat, dans, lekar, spel, umgänge, byteshandel och flirtar tills folk tröttnar och går och lägger sig. Värdshuset stänger servering ungefär 22:30.

Söndag

Off-lajv: Lajvet kommer brytas någon gång mellan kl 10:00 och 12:00, beroende på hur mycket som händer och hur aktiva ni som lajvar är.  Du kan tänka dig att lajvandet på söndagen handlar mycket om att ”knyta ihop” det som hände på lördagskvällen och avsluta dem eller ordna en bra fortsättning för din karaktär. Det är ett bra tillfälle att till exempel spela det där grälet mellan två karaktärer som varit arga på varandra hela lajvet, eller att prata ut om ett bråk som hänt på lördagen och försöka lösa det. Karaktärer kan till exempel bestämma sig för att stanna i byn, eller lämna den, eller annonsera sin förlovning, eller sin skilsmässa. Du kan tänka på det som en säsongsavslutning i en TV-serie. Hur lämnar du din karaktär inför nästa lajv?

Ca 08:00-09:00: Frukost serveras på värdshuset till dem som vill köpa det.

Någon gång mellan 10:00 – 12:00: Kyrkklockan ringer för att samla byn på torget. Kubbegubben läggs i sin vagga till nästa år. Prästen läser en välsignelse över alla nya förbund som ingåtts under Kransdagen, och lajvet avslutas.

Från lajvslutet och framåt: Du måste städa ditt hus eller ditt läger och få det kontrollerat av en arrangör. Du måste också checka ut från lajvet och bli avprickad i listorna så vi vet att alla lämnat området. Du kommer få instruktioner för hur det går till att till exempel köra upp bilar till området.